Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Czernicki (CPK): Zakończyliśmy audyty wewnętrzne

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
10-05-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Czernicki (CPK): Zakończyliśmy audyty wewnętrzne
fot. CPK, Filip Czerniecki
CPK zakończyło audyty wewnętrzne. Prezes spółki jest przekonany, że inwestycje muszą być urealnione i dostosowane do możliwości budżetowych. O przyszłości Centralnego Portu komunikacyjnego mówi Filip Czernicki, prezes zarządu CPK.

Łukasz Malinowski, Rynek Lotniczy: W ostatnim czasie spółka CPK zakończyła prace nad audytami wewnętrznymi. Jakie płyną z nich wnioski i jakie będą kolejne działania związane z nimi.

Filip Czernicki, prezes zarządu CPK: Przeprowadziliśmy do tej pory własnymi siłami siedem audytów i pozyskaliśmy dodatkową opinię ze strony dużej firmy doradczej pracującej dla CPK. Te analizy przekazaliśmy do biura pełnomocnika ds. CPK. Wykazały one szereg nieprawidłowości: politycznie motywowane wydatki, słabo powiązane z celem samego projektu CPK; przewymiarowanie projektów i nierealne harmonogramy oraz brak uwzględnienia ryzyk. Dotąd przy realizacji tej inwestycji nie liczono się z kosztami, to jest niespotykana wręcz niefrasobliwość. Po urealnieniu kosztów będziemy mogli odpowiednio fazować realizację zadań
inwestycyjnych.

Jakie są zatem możliwe scenariusze?

Dziś nie jest przedmiotem dyskusji, i mówił to już nie raz pełnomocnik rządu, czy budować, ale jak budować i jakim kosztem. To nie może być przedsięwzięcie ambicjonalne. Powinno odpowiadać na rzeczywiste potrzeby transportowe kraju. Jeżeli program CPK ma być kontynuowany to musimy wiedzieć, które linie kolejowe i w jakiej kolejności realizować oraz kiedy i w jakiej skali budować lotnisko. Pewne jest że inwestycje są ze sobą nierozerwalnie powiązane. Jeżeli chcemy zbudować lotnisko, to musimy je zbudować dobrze skomunikowane, a to oznacza konieczność zapewnienia szybkiego połączenia kolejowego przynajmniej między Warszawą a Łodzią. Inwestycje kolejowe mają tutaj priorytet i są już prowadzone w Łodzi. Chcemy uniknąć sytuacji, w której nowe lotnisko mogłoby powstać przed zapewnieniem dojazdu koleją.

Jeśli rząd podejmie decyzję o budowie CPK to jakie będą wasze pierwsze działania?

Priorytetem będzie kolej dużych prędkości. Nikt dzisiaj nie podważa konieczności budowy, zwłaszcza linii kolejowej Y z Warszawy do Łodzi, Wrocławia i Poznania czy budowy połączenia z Katowic do granicy państwa, w kierunku Ostrawy.

Podkreśla Pan znaczenie kwestii finansowych. Jaki idą zatem rozmowy z inwestorem, z którym CPK ma przecież podpisany list intencyjny?

Mamy list intencyjny z inwestorem zewnętrznym. Został on podpisany 13 października 2023 roku, a zatem tuż przed wyborami. Perspektywy dalszej współpracy z nim są analizowane. Zgodnie z obecnym założeniem, inwestor zewnętrzny miałby objąć 49 proc. udziałów w spółce zarządzającej lotniskiem. Decyzja w tym zakresie będzie elementem aktualizacji strategii finansowania inwestycji.

Jaka przyszłość czeka samą grupę kapitałową CPK? Spółka przejęła m.in. Torpol prowadzący działalność budowlaną czy Polskie Porty Lotnicze.

Obecna struktura grupy kapitałowej niewątpliwie ma sporo zalet w kontekście czekających nas zadań. Dramatyczne zaniedbania z ubiegłych lat sprawiły, że inwestycje w Lotnisko Chopina są teraz niezbędne, a największym wyzwaniem jest zapewnienie przepustowości na Mazowszu, bo możliwości infrastrukturalne stołecznego portu są na wyczerpaniu. Patrzę więc na inwestycje PPL-u w Lotnisko Chopina jako coś teraz już koniecznego, a po drugie zapewniającego w przyszłości wygenerowanie odpowiedniego ruchu pasażerskiego, który będzie uzasadniał budowę nowego lotniska.

Rozbudowa Chopina nie jest więc gwoździem do trumny CPK?

Rozbudowa Chopina nie jest równoznaczna z rezygnacją z budowy CPK, wręcz przeciwnie! Obawiam się, że osoby, które wypowiadają tego typu opinie, nie podchodzą do projektu od strony analiz merytoryczno-inżynieryjno-biznesowych, a czysto ideologicznie. Jeżeli rozbudowujemy Lotnisko Chopina to po to, żeby zapewnić obywatelom lepsze możliwości transportowe oraz po to, żeby zapewnić odpowiedni poziom ruchu pasażerskiego dla nowego portu.

Uważa Pan, że CPK powstanie?

Inwestycje w nową infrastrukturę transportową dają szansę rozwojowe dla Polski w długiej perspektywie. Musimy jednak brać pod uwagę uwarunkowania zewnętrzne i możliwości budżetowe.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Biedroń (Lewica): Wierzymy w projekt CPK

Infrastruktura i lotniska

Biedroń (Lewica): Wierzymy w projekt CPK

Rafał Dybiński 11 maja 2024

Kuś: Histeria nie służy CPK

Infrastruktura i lotniska

Kuś: Histeria nie służy CPK

Roman Czubiński 10 maja 2024

Odwiedzamy lotnisko biura Foster + Partners, które zaprojektowało CPK

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Klimczak: Projekty CPK i KDP będą kontynuowane

Infrastruktura i lotniska

Klimczak: Projekty CPK i KDP będą kontynuowane

Rafał Dybiński 09 maja 2024

Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

Infrastruktura i lotniska

Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

Redakcja/przegląd prasy 16 kwietnia 2024

Domarecki (Selena): CPK niezbędne do ekspansji polskich firm

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Biedroń (Lewica): Wierzymy w projekt CPK

Infrastruktura i lotniska

Biedroń (Lewica): Wierzymy w projekt CPK

Rafał Dybiński 11 maja 2024

Kuś: Histeria nie służy CPK

Infrastruktura i lotniska

Kuś: Histeria nie służy CPK

Roman Czubiński 10 maja 2024

Odwiedzamy lotnisko biura Foster + Partners, które zaprojektowało CPK

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Klimczak: Projekty CPK i KDP będą kontynuowane

Infrastruktura i lotniska

Klimczak: Projekty CPK i KDP będą kontynuowane

Rafał Dybiński 09 maja 2024

Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

Infrastruktura i lotniska

Wild: Otwarcie CPK w 2028 było realne... na 15-20%

Redakcja/przegląd prasy 16 kwietnia 2024

Domarecki (Selena): CPK niezbędne do ekspansji polskich firm

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5